تبلیغات
فروشگاه پدیده Shop padide - کایزن و مدیریت کیفیت
از 1986 كه كتاب كایزن منتشر شد، واژة «كایزن» به عنوان یكی از مفاهیم كلیدی مدیریت مطرح و پذیرفته شد
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 253 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95
کایزن و مدیریت کیفیت

فروشنده فایل

کد کاربری 1024
کاربر

کایزن و مدیریت کیفیت


معرفی كایزن
از 1986 كه كتاب كایزن منتشر شد، واژة «كایزن» به عنوان یكی از مفاهیم كلیدی مدیریت مطرح و پذیرفته شد.
فرهنگ جدید لغات آكسفورد، واژه كایزن را روشی مستمر در بهبود كار، اثربخشی فردی و نظایر آن در قالب فرهنگ كار بیان می‎كند. این واژه در دستور زبان انگلیسی جایگاه خاصی دارد.
در زبان ژاپنی، كایزن یعنی بهبود مستمر، البته بهبودی كه همگان اعم از مدیران و كاركنان باید به آن توجه كنند و تقریباً كم هزینه باشد. فلسفة كایزن، براین اساس بنا شده كه شیوة زندگی ما اعم از كاری، اجتماعی و خانوادگی، بر تلاش در جهت بهبود مستمر تمركز یابد. این مفهوم برای بسی اری از ژاپنی‎ها به قدری عادی و روشن است كه حتی متوجه دارا بودن و انجام آن نیستند. كایزن سهم بزرگی در موفقیت رقابتی ژاپنی‎ها داشته است.
گرچه بهبودهای تحت عنوان كایزن كوچك به نظر می‎رسند ولی فرایند كایزن در بلندمدت، نتایج چشمگیر و هیجان‎آوری خواهد داشت. مفهوم كایزن، پاسخ به این سؤال است كه چرا شركت‎ها در ژاپن برای مدتی طولانی، ساكن و بدون حركت نمی‎مانند. تفكر مدیران، در كشورهای غربی، برای ایجاد تغییرات عمده و نوآوری در فناوری، بر این اصل استوار است كه در كوتاه‎ترین زمان، به آخرین مفاهیم مدیریت و روش‎های تولید دست یابند. تأثیر نوآوری در تغییرات فناوری، چشمگیر و جالب توجه است، در حالی كه فعالیت‎های كایزن، در كوتاه‎مدت اغلب هیجانی ندارند و بی‎سروصدا هستند. واقعیت این است كه نوآوری حركتی سریع برای تغییر فناوری است اما نتایج ناشی از آن اغلب با مشكلاتی همراه است. فرایند كایزن بر پایه تفكر عقل سلیم استوار است و با اجرای فعالیت‎هایی كم هزینه، باعث پیشرفت‎های خارق‎العاده‎ای می‎شود. در كایزن دستیابی به موفقیت با خطرپذیری كمتری همراه است و مدیران را متحمل هزینه‎های گزافی نمی‎كند.
بیشتر فعالیت‎های بی‎نظیر مدیریتی در ژاپن مانند كنترل كیفیت جامع ، كنترل كیفیت در سطوح شركت حلقه‎های كنترل كیفیت و روابط كار به روش ژاپنی در واژه كایزن خلاصه می‎شود. استفاده از كایزن به جای واژه‎هایی مانند بهره‎وری، كنترل كیفیت جامع، تولید بدون عیب ، تولید بهنگام و سیستم پیشنهادها ؛ تصویر واضح‎تری از عملكرد كارخانه‎های ژاپنی را نشان می‎دهد. كایزن مانند چتری همة این فعالیت‎ها را پوشش می‎دهد. البته این فعالیت‎ها، منحصر به مدیریت ژاپنی نیست و مدیران در هر كجای دنیا می‎توانند به صورت اصول پایه آن را به كار گیرند. هر شركتی در هر نقطه از جهان و از هر ملیتی، با برداشتن گام‎های استوار و انجام فرایندهای صحیح باید كایزن را به كار برد و از آن بهره گیرد. نمودار (1-1) جز كایزن را نشان می‎دهد.
مفاهیم اصولی كایزن
مدیریت باید بعضی مفاهیم اصلی و سیستم‎ها را برای تشخیص راهبرد كایزن و عمل به آن بیاموزد، پاره‎ای از این مفاهیم عبارتند از:
• كایزن و مدیریت
• تأكید بر فرایند، به جای تأكید بر نتیجه هدف
• پیروی از چرخه‎های (برنامه‎ریزی، اقدام، ممیزی و اجرا) و (استانداردسازی، اقدام، ممیزی و اجرا)
• اولویت بخشی به كیفیت در درجه نخست
• اظهارنظر براساس آمار و داده‎های صحیح
• مشتری را فرایند بعدی قلمداد كردن.
كایزن و مدیریت
از دیدگاه كایزن مدیریت دو وظیفه مهم نگهداری وضع موجود و بهبودبخشی به فرایندها را برعهده دارد (شكل 1-1). نگهداری وضع موجود، شامل آن دسته از فعالیت‎هایی است كه برای حفظ فناوری جاری، اقدامات مدیریتی، استانداردهای اجرایی و استقرار آن‎ها، از طریق آموزش انجام می‎شود. مدیریت از طریق حفظ و نگهداری وضع موجود، شرایطی فراهم می‎كند كه هركس بتواند از رویه‎های استاندارد عملیات تبعیت كند. اما بهبود بخشی به فعالیت‎هایی اتلاق می‎شود كه در جهت ارتقای استانداردهای جاری انجام می‎شوند. بنابراین تصور ژاپنی‎ها از مدیریت، تلفیقی از دو مفهوم نگهداری و بهبودبخشی است.
همان‎طور كه در شكل 2-1 نشان می‎دهد فرایند بهبود به دو صورت كایزن و نوآوری از یكدیگر متمایز می‎شود. كایزن، بیانگر بهبودهای كوچك است كه در نتیجه تلاش‎های هدایت‎گرانه ایجاد می‎شود، اما نوآوری، شامل بهبود چشمگیر و خارق‎العاده در نتیجه سرمایه‎گذاری‎های كلان است. به دلیل جذابیت نوآوری مدیران غربی صبر و تحمل ندارند و منافعی را كه كایزن در طولانی‎ مدت برای شركت به وجود می‎آورد نادیده یا دست كم می‎گیرند. كایزن بر تلاش‎های فردی، باورها، ارتباطات، آموزش، كار تیمی، به كارگیری قدرت تفكر نیروی كار، انضباط فردی، عقل سلیم و بهبودهای كم‎هزینه تأكید ویژه‎ای دارد. از آنجا كه كایزن روندی پایدار و دربرگیرنده تمامی كاركنان شاغل در سازمان می‎باشد، تمامی افراد مسئول در سلسله مراتب مدیریت همان‎گونه كه در شكل 1-1 نشان داده شده با برخی از جنبه‎های كایزن ارتباط پیدا می‎كنند.
تأكید بر فرایند، به جای تأكید بر نتیجة هدف
كایزن، مروج اندیشه روند گراپی است، زیرا بهبود فرایندها منجر به بهبود نتایج خواهد شد. بروز نارسایی در دستیابی به نتایج برنامه‎ریزی شده، نشانة وجود نارسایی در فرایند است. مدیریت باید فرایندنگر باشد و با تشخیص خطاهای فرایند آنها را اصلاح كند. كایزن، بر تلاش‎های انسانی تأكید دارد و این امر كاملاً مغایر با تفكر غربی‎هاست كه بر نتیجه هدف تأكید می‎كنند.
نگرش از طریق تأكید بر فرایند، باید در معرفی راهبردهای مختلف كایزن به كار گرفته شود تا این راهبردها با موفقیت همراه باشند. راهبردها عبارتند از: چرخة برنامه‎ریزی، اقدام، ممیزی و اجرا ‎(PDCA)؛ چرخة استانداردسازی، اقدام، ممیزی و اجرا ‎(SDCA)؛ كیفیت برتر، كاهش هزینه‎های تولید، تحویل به موقع سفارشات، مدیریت كیفیت جامع؛ تولید بهنگام؛ و نگهداری و تعمیرات. راهبردهای كایزن در بسیاری از شركت‎ها به دلیل بی‎توجهی به فرایند، موفق نبوده‎اند. مهم‎ترین عامل در توفیق فرایند كایزن، تعهد و حضور مدیر ارشد در صحنه است.
تفاوت میان تفكر روندگرا و تفكر نتیجه‎گرا در فعالیت‎های تجاری در نمودار 81- نشان داده شده است. با دقت در نقش مدیر متوجه خواهیم شد كه نقش حمایتی و ایجاد انگیزه بر بهبود روندها تأكید دارد، در حالی كه نقش كنترلی به نتیجه كار اهمیت می‎دهد. مفهوم كایزن بر نقش حمایتی و ایجاد انگیزه از سوی مدیریت در میان كاركنان برای بهبود روندها تأكید می‎كند. از یك سو مدیر به توسعه معیارهای روندگرا نیاز دارد. از سوی دیگر مدیریت كنترلی تنها به عملكرد یا معیارهای نتیجه‎گرا توجه دارد. برای رعایت اختصار معیار روندگرا را با حرف «ر»‌ و معیار نتیجه‎گرا را با حرف ‌«ن» نشان داده‎ایم.
معیار «ر» به علت توجه به تلاش كاركنان و اغلب نیاز به دگرگونی رفتاری به دیدگاه بلندمدت نیاز دارد در حالی كه معیار «‌ن» بیشتر حالت مستقیم داشته و كوتاه‎مدت می‎باشد.




تاریخ : دوشنبه 8 شهریور 1395 | 04:39 ب.ظ | نویسنده : محسن یگانه | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.